Vstup do registrovaného partnerství
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Vstup do registrovaného partnerství
-
Základní informace k životní situaci
Vznik partnerství
- Podmínkou vstupu do partnerství je, aby alespoň jedna z osob vstupujících do partnerství byla státním občanem ČR.
- Partnerství vzniká projevem vůle dvou osob stejného pohlaví činěným formou souhlasného svobodného a úplného prohlášení těchto osob o tom, že spolu vstupují do partnerství (dále jen „prohlášení“).
- Prohlášení se činí před matrikářem na základě otázky položené osobám vstupujícím do partnerství, zda chtějí spolu vstoupit do partnerství. Dříve, než učiní toto prohlášení, výslovně uvedou, že jim nejsou známy okolnosti vylučující vstup do partnerství.
- Prohlášení činí státní občan ČR:
a) s trvalým pobytem v ČR - před matričním úřadem v kraji, který je podle místa trvalého pobytu alespoň jedné z osob vstupujících do partnerství příslušný k přijetí prohlášení (seznam úřadů stanoven v prováděcí vyhlášce),
b) s trvalým pobytem mimo území ČR – před Úřadem městské části Brno – střed.
Překážky vstupu do partnerství
Do partnerství nemůže vstoupit osoba, která:
- nedosáhla věku 18 let,
- nemá způsobilost k právním úkonům,
- již dříve uzavřela manželství nebo která již dříve vstoupila do partnerství anebo do obdobného svazku osob stejného pohlaví v zahraničí a její manželství nebo partnerství anebo obdobný svazek trvá.
Do partnerství dále nemohou vstoupit osoby navzájem příbuzné v linii přímé a sourozenci.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Fyzická osoba, popř. obě osoby, které chtějí vstoupit do registrovaného partnerství.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Osoby, které chtějí učinit prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství, vyplní dotazník k registrovanému partnerství a spolu s předepsanými doklady jej osobně předloží příslušnému matričnímu úřadu.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Osobním podáním žádosti na příslušném matričním úřadu.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Žádost o vstup do registrovaného partnerství podávejte na matrice úřadu, v jehož správním obvodu má ke vstupu do registrovaného partnerství dojít.
Od 1.1.2024 lze vstoupit do registrovaného partnerství před kterýmkoliv matričním úřadem v ČR.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Osoby, které chtějí vstoupit do partnerství, vyplní před prohlášením předepsaný tiskopis a předloží jej příslušnému matričnímu úřadu:
1. Občan ČR s trvalým pobytem na území ČR je povinen prokázat svoji totožnost a dále připoji
a) rodný list,
b) doklad o státním občanství ČR (lze prokázat např. platným občanským průkazem nebo cestovním pasem,
c) výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu,
d) výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o rodinném stavu nebo o partnerství,
e) pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li rozvedený, nebo
f) úmrtní list zemřelého manžela, je-li ovdovělý, nebo
g) pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo
h) úmrtní list zemřelého partnera, žil-li v partnerství.
Skutečnosti pod písmeny b) a d) může občan prokázat občanským průkaze
2. Občan ČR s trvalým pobytem v zahraničí je povinen prokázat svoji totožnost a dále připojit:
- Doklady uvedené v odstavci 1. nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány.
- Doklady uvedené pod v odstavci 1. písm. c) a d) nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány, musí být vydány státem, na jehož území má občan, který chce vstoupit do partnerství trvalý nebo obdobný pobyt
3. Osoba, která je cizincem je povinna matričnímu úřadu k dotazníku k uzavření registrovaného partnerství připojit:
a) rodný list,
b) doklad o státním občanství (lze prokázat cestovním dokladem),
c) doklad o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství, je-li cizím státem vydáván (tento doklad nesmí být ke dni vstupu do partnerství starší 6 měsíců),
d) potvrzení o rodinném stavu nebo o partnerství, je-li cizím státem vydáváno,
e) úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince (tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství),
f) pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce vstoupit do partnerství rozvedený, nebo pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
g) doklad, kterým je možné prokázat totožnost.
Údaje pod písm. b), c), d) mohou být uvedeny v jednom dokladu.
Cizinec, který nemá povolen trvalý pobyt na území ČR předloží matričnímu úřadu před vstupem do partnerství potvrzení vydané Policií ČR o oprávněnosti pobytu na území ČR – to neplatí, jde-li o občana Evropské unie, občana jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo jejich rodinné příslušníky (tj. Norska a Islandu). Potvrzení nesmí být ke dni vstupu do partnerství starší 7 pracovních dnů.
Matriční úřad může na žádost osoby, která chce vstoupit do partnerství a které byl udělen azyl, předložení dokladů uvedených v odst. 3 písm. a) až f) prominout, je-li jejich opatření spojeno s těžko překonatelnou překážkou.
Listiny vydané orgány cizího státu se předkládají s úředním překladem do českého jazyka a musí být opatřeny předepsanými ověřeními (podrobnější informace ke konkrétním případům sdělí matrikářka).
Pokud osoba, která chce vstoupit do partnerství, nemluví nebo nerozumí česky, nebo je neslyšící anebo němá, je při prohlášení nutná přítomnost tlumočníka. Tlumočníka zajišťuje na vlastní náklady jedna z osob, které chtějí vstoupit do partnerství.
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ:
Po vstupu do registrovaného partnerství matriční úřad občanovi:
- oddělí vyznačenou část občanského průkazu (z důvodu změny osobního stavu vznikem partnerství);
- vydá potvrzení o občanském průkazu.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Dotazník k registrovanému partnerství (dostupný na příslušných matričních úřadech, před kterými se činí prohlášení).
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní poplatky na úseku matriky registrovaného partnerství stanovené zákonem o správních poplatcích činí:
- za vstup do registrovaného partnerství osobami, nemají-li trvalý pobyt na území České republiky 5 000 Kč, dle položky 12, písm. a), poplatek se vybírá jen od jednoho z partnerů,
- za vstup do registrovaného partnerství osobami, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky 3 000 Kč, dle položky 12, písm. b), poplatek se vybírá jen od jednoho z partnerů,
- vydání povolení vstoupit do registrovaného partnerství mimo úředně určené místo nebo dobu 3000 Kč, dle položky 12, písm. d), poplatek se vybírá jen od jednoho z partnerů,
- za vydání vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství v cizině nebo s cizincem 500 Kč, dle položky 12, písm. d).
Poplatky se platí v hotovosti nebo bezhotovostně platební kartou před provedením úkonu.
Vydání prvního dokladu o registrovaném partnerství je zdarma. Za vydání druhopisu dokladu se platí správní poplatek ve výši 300 Kč, dle sazebníku zákona o správních poplatcích, položka 3, písm. b).
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Žádost o učinění prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství je nutné vyřídit do 30 dnů od jejího podání, termín prohlášení se stanoví po vzájemné dohodě matričního úřadu a osob, které chtějí vstoupit do registrovaného partnerství.
Úřad městského obvodu Stará Bělá stanoví podle §13a odstavce 3 zákona č. 301/2000Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících předpisů, ve znění pozdějších předpisů, dobu a místo pro vstup do registrovaného partnerství před Úřadem městského obvodu Stará Bělá takto:
Úředně určené místo pro vstup do registrovaného partnerství:
obřadní síň v budově Úřadu městského obvodu Stará Bělá, Junácká 343/127
kancelář matriky v budově Úřadu městského obvodu Stará Bělá, Junácká 343/127
oddávací dny: čtvrtek, sobota
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou zákonem stanoveni.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po vstupu do registrovaného partnerství vydá matrika doklad. V případě, že u občana nastane změna skutečností, které se týkají údajů zapsaných do občanského průkazu, oddělí matriční úřad při vstupu do registrovaného partnerství vyznačenou část občanského průkazu. Občan je v tomto případě povinen do 15 dnů od obdržení matričního dokladu požádat o vydání nového občanského průkazu. Platnost stávajícího občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů ode dne vstupu do registrovaného partnerství. Podat žádost o nový občanský průkaz je možné u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. V Ostravě je to Magistrát města Ostravy, Gorkého 2, Moravská Ostrava.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Žádost ani vyplněný dotazník nelze zaslat prostřednictvím elektronické služby.
-
Popis byl naposledy aktualizován
17.01.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno